جامعه امروزی و دکوراسیون داخلی ایرانی

هنگامی که عبارت دکوراسیون داخلی ایرانی را می شنوید یا در نوشته ای می خوانید، چه تصوراتی از آن در ذهنتان نقش می بندد؟ آیا به فکر خانه های قدیمی و سنتی می افتید؟ یا خانه های ایرانی مدرن امروزی را تصور می کنید؟ 
با نگاهی به سبک دکوراسیون ایرانی می توانید مشاهده کنید که برخی از خانه ها همانند موزه هستند، بعضی همان سبک و سیاق خانه های قدیمی مادربزرگ ها را دارند، برخی دیگر تلفیقی از دکوراسیون ایرانی و مدرن با یکدیگر است و  تعدادی فقط سبک مدرن. 
اما با این حال، جالب است بدانید به هنگام ورود به خانه های افراد ایرانی در هر کجای جهان، درهمان ابتدای ورود می توانید دریابید که این خانه برای یک ایرانی است. طرز چیدیمان مبل ها، انتخاب رنگ، پرده ها و بسیاری از فاکتور های طراحی داخلی این باور را برای شما ثابت می کند. 

 

آموزش نرم افزار طراحی و دکوراسیون داخلی  

 

ویژگی های مشترک در انواع دکوراسیون داخلی ایرانی 

یکی از جالب ترین ویژگی های مشترک در اکثر دکوراسیون های ایرانی، استفاده از تناژ های کرم، قهوه ای، قرمز و زرشکی ایست. از رنگ فرش ها گرفته تا مبلمان،پرده ها، طراحی آشپزخانه و ... این موضوع کاملا مشهود است. نکته دیگر، وجود گلدان و گیاه در گوشه کنار خانه است. معمولا در خانه هایی که سبک سنتی دارند تعداد گلدان های زیاد تر است و در خانه های مدرن، از گلدان های تکی و با گیاه بزرگ استفاده می شود. 
البته، در این میان نباید از وسایل تزئینی یا همان اکسسوری غاقل شویم. چرا که ایرانی ها عاشق به کاربردن این دست از وسایل هستند. به عنوان مثال، آن ها علاقه زیادی برای به کار بردن کوسن های متنوع  ولی هم رنگ با مبلمان خود هستند، از ظروف دکوری نقره، مس، کریستال و ... زیاد استفاده می کنند و حتما از وسایلی چون گرامافون، ساعت های دیواری آنچنانی، تابلو فرش یا تابلوی نقاشی، آینه و کنسول در کنار چراغ های لاله در چیدمان منزل خود بهره می برند. 
از دیگر ویژگی های مشترک در خانه های ایرانی می توان به دو دسته بودن مبلمان ها اشاره داشت. البته این موضوع بیشتر به متراژ خانه بستگی دارد. در خانه های بزرگ معمولا یک دست مبلمان راحتی برای استفاده شخصی وجود دارد و قسمتی از سالن پذیرایی برای مهمان در نظر گرفته شده و مبلمان استیل برای آن  بخش به کار می رود. 
 

دوره نرم افزار طراحی و دکوراسیون داخلی

 

دکوراسیون تلفیقی سنتی – مدرن ، پرکاربرد ترین نوع چیدمان 

در میان انواع سبک های چیدمان در خانه های ایرانی، دکوراسیون داخلی تلفیقی بیشتر از همه استفاده می شود. زیرا با وجود آپارتمان ها که اکثرا متراژ کمی دارند، طراحی تلفیقی مناسب تر است و هم مدرن بودن خانه و هم اصالت ایرانی آن را نشان می دهد. 
در سبک تلفیقی مدرن- سنتی، از مبلمان های اسپرت در کنار فرش با نقوش ایرانی استفاده می شود. سبک پرده ها بیشتر با سبک مدرن ولی پارچه های ایرانی پسند است. آشپزخانه در اکثر مواقع به رنگ روشن است و گلدان در بخش های مختلف خانه دیده می شود. 
برای استفاده از اکسسوری، بیشتر از وسایل تزئینی مدرن استفاده می شود تا ظروف گران قیمت مس و نقره. حتی تابلو ها از نقاشی های ایرانی و مینیاتور به سبک های نقاشی مدرن تغییر کرده است. از طرف دیگر، روشنایی و نورپردازی خانه به سبک های مدرن انجام می شود و تمایل افراد به استفاده از لوستر های ساده بیشتر شده است. 

در حقیقت می توان گفت که این سبک بدون هیچ آموزش دکوراسیون داخلی و تنها با تجربه و در گذر زمان به وجود آمده است. 
 

گواهینامه نرم افزار طراحی و دکوراسیون داخلی

 

عوامل تاثیر گذار بر دکوراسیون داخلی ایرانی 

در حال حاضر، در عصری زندگی می کنیم که در آن علم در هر زمینه ای پیشرفت کرده است. مسلما طراحی دکوراسیون و معماری نیز از این قاعده مستثنی نیست و می توان گفت یکی از زمینه های بوده که در آن تغییرات زیادی رخ داده است. در ادامه، دو عامل مهم در تغییر دکوراسیون ایرانی را بازگو خواهیم کرد. 
عامل اول را می توان با آموزش دکوراسیون داخلی که در موسسات ارائه می شود، مرتبط دانست. افرادی که در این رشته آموزش می بینند و یا دوره های معماری و عمران را می گذارند با مفاهیم و اصول آشنا شده و با خلاقیتی که از خود نشان می دهند، دکوراسیون خانه ها را انجام می دهند. به طور کلی می توان گفت، روش های چیدمان وسایل، تاثیرات نورپردازی و رنگ در خانه و بسیاری از زمینه های دیگر در این حوزه به صورت مداوم در حال به روزرسانی است و آموزش درست می تواند طراحان ماهری را به جامعه عرضه کند. 

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر دکوراسیون داخلی ایرانی می توان به شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک، پینترست و ... اشاره داشت. در هر کدام از شبکه ها بخشی با نام لاتین دکور وجود دارد که انواع  سبک ها و چیدمان از فرهنگ های مختلف را نشان می دهد و اگر کسی اطلاعات پایه دکوراسیون را بداند به راحتی می تواند طرح های متنوعی ارائه دهد. حتی بدون آگاهی نیز، می توان خانه را مشابه به آن چه در پست ها به اشتراک گذاشته می شود، چید. اما، شاید این آن نتیجه دلخواه را در بر نداشته باشد. 
 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close